Home > På vägen > Internationell service

Internationell service

June 12th, 2014

En lastbilschaufför har hela världen som sitt arbetsfält. I takt med att handeln har utvidgats och globaliserats fraktas nu varor kors och tvärs jorden över – och det sker ofta genom lastbilstransport.

Inom Europa är lastbilar det transportsätt som många leverantörer föredrar eftersom det är relativt billigt och säkert. Det gör att ett åkeri i normala fall ständigt har ett stort antal lastbilar ute på de europeiska vägarna – och eftersom risken alltid finns att något går sönder är det bra att veta vad som gäller utifall att du eller någon av dina förare måste uppsöka en verkstad.

En lastbil som står stilla orsakar problem för många, inte bara för åkeriet. Leverantörer missar leveranser och mottagarna står utan de varor de behöver. Det är där behovet av en internationell truckservice kommer in. DAF, en lastbilstillverkare som varit aktiv sedan 1936, insåg tidigt att lastbilschaufförer var i stort behov av en koordinerad service över hela Europa och numera är det betydligt enklare att hitta en verkstad med rätt kompetens om du skulle behöva reparera din lastbil utanför Sverige gränser.

Tjänsten startade redan 1972 och var den första av sitt slag i åkeribranschen. Idag är den bemannad dygnet runt, finns att få på tio språk och chauffören kan få hjälp med att reparera fordonet på plats. Den internationella truckservicen sköter dessutom allt det ekonomiska och underrättar förarens hemmabas om vad som hänt. Föraren kan slappna av och problemet löses snabbt – något som är bra för alla involverade.

Om du köper en lastbil med internationell service hos DAF Sweden får du tillgång till ett nummer dit du kan ringa när du behöver service i Europa. Där får du tala med handläggare – på ditt eget språk – och du får genast all assistans du behöver. På så sätt slipper du onödiga förseningar som kostar åkeriet pengar.

Categories: På vägen Tags: